Momenteel wordt er bij veel bedrijven ervaring opgedaan met Social Selling. Bij Social Selling is er sprake van Digitale en online beïnvloeding. Er worden volop contacten gelegd (veelal via LinkedIn) en relevante kennis en content gedeeld om de klant tot een beslissing te laten komen om producten of diensten te gaan gebruiken. In dit proces worden veel (beginners) fouten gemaakt. Maar belangrijk is ABC: Always be Connecting!
Om contacten te kunnen leggen via LinkedIn, is het zaak dat hiervoor het persoonlijk profiel aantrekkelijk is ingericht en relevante content kan worden gebruikt. Hier schort het helaas weleens aan. Hierbij de 4 grootste blunders bij de toepassing van Social Selling op een rij:
1. Saai en standaard profiel
Als het profiel niet voorzien is van een goede pasfoto en activiteiten waarmee uw kennis en ervaringen worden benadrukt, loopt u de kans weinig contacten op te doen. Uw activiteiten springen gelijk in het oog en deze mogen dus niet ontbreken. De tijd dat uw profiel alleen maar dienst deed als sober cv is voorbij. Er zijn bedrijven, die een beleid hebben voor het inrichten van een standaard LinkedIn profiel, met een statige foto en iedereen dezelfde opmaak en inhoud. Jammer, want in veel gevallen maakt het weinig aantrekkelijk en persoonlijk.
2. Teveel promotie en verkoop gedrag
Er zijn mensen die zeer actief zijn op LinkedIn maar zich beperken tot het publiceren en delen van eigen producten en diensten. Het is mooi dat u loyaal bent aan uw werkgever maar het maakt u weinig interessant. Het lijkt erop dat u alleen maar geïnteresseerd bent in uw eigen oplossingen. Wanneer u bij het maken van contact ook nog direct kenbaar maakt dat u een afspraak wil of een leuke demo aanbiedt, heeft u weinig begrepen van Social Selling. Het gaat er om dat u eerst vertrouwen wint voordat de relatie kan worden uitgebouwd.
3. Gebrek aan persoonlijke benadering
Wanneer u contact legt met iemand zonder dat u er moeite voor doet en de standaard uitnodiging van LinkedIn gebruikt, dan kan dat alleen als u de persoon al ontmoet heeft. Als u een contact legt en moeite doet voor deze persoon en weet waarin hij/zij geïnteresseerd is, zult u zeer succesvol zijn in het opbouwen van relaties met prospects. Het spreekt voor zich dat de toon zakelijk moet blijven en u niet te persoonlijk mag worden.
4. Vermeld altijd de bron
Het is belangrijk artikelen van anderen te ‘liken’, delen of van commentaar te voorzien. Want dan wordt u opgemerkt. Het is nog mooier als u zelf regelmatig publiceert. Natuurlijk kan het voorkomen dat u te weinig inspiratie heeft voor een artikel en dat u graag digitale content van een ander leent. Laat dan uw integriteit blijken door de bron te vermelden. Het komt altijd uit als u pronkt met andermans veren.
(Afbeelding: NetNewEngland.org)
Laat een reactie achter